loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
KAN LITE OM SVINEPRODUKSJON: Unge voksne er mest opptatt av dyrevelferd og miljø- samtidig opplever de en stadig større avstand til matproduksjonen. (Arkivfoto)

Ønsker mer kunnskap om matproduksjon

/ 2018-11-16 09:42:13

– Forbrukerne er blitt mer bevisst på kvaliteten på maten og at kjøttet skal komme fra dyr som har hatt et godt liv, sier Kristin Aamot Juliebø i MatPrat.

Det viser en undersøkelse om forbrukernes holdning til dyrevelferd, som ble gjennomført for MatPrat tidligere i år. I undersøkelsen kommer det frem at dyrevelferd er det etiske dilemmaet flest forbrukere nevner er viktigst når det gjelder kjøttproduksjon, skriver Matprat i en pressemelding.

Samtidig bor 8 av 10, ifølge tall fra SSB 2017, i byer. Noe som gjør at enkelte opplever en større avstand til matproduksjon og husdyrhold.

Unge forbrukere er de som er mest opptatt av dyreverd og miljø. Men ifølge undersøkelsen til Matprat har de relativt lite kunnskap om hvordan dyrene faktisk har det og hvordan kjøttproduksjon foregår. Forbrukerne opplever generelt en større avstand til matproduksjonen og gir uttrykk for at de egentlig ønsker mer kunnskap om disse temaene.

– En næring vi opplever det er knyttet en del fordommer og antakelser til, er norsk svineproduksjon. I Norge har vi lange tradisjoner med svineproduksjon. Til tross for dette, er det få som kjenner produksjonen fra innsiden. For å gi forbruker et innblikk i en næring som enkelte oppfatter som anonym og lite gjennomsiktig, har vi laget en mini dokumentarserie bestående av tre episoder. Serien lanseres mandag 19. november og vil vise produksjonen fra fødsel til slakt, i håp om å bidra til mer kunnskap om denne næringen, avslutter Juliebø.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse