loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Naturlige, usminkede og uvaskede gulrøtter – far og sønn Jone og Jarle Wiig kunne ta imot både grøntpris og publikumspris.

Priset valdresost og skitten gulrot

Georg Mathisen / 2016-01-09 23:11:10

Valdres Ost Fosheim er årets matspire, mens Sjitne Gulerøde fikk publikumsprisen i Det Norske Måltid.

Hele landet er representert blant vinnerne i Det Norske Måltid. – I 2015 var det rekordmange produkter med høy kvalitet, og det gjorde juryarbeidet ekstra utfordrende. Det har vært små marginer, sier juryleder Einar Risvik.

Vinnerne er:

Sjømat-vinnerne:

Årets sjømat, oppdrett: Salma Loin fra Salmon Brands. Juryen uttaler: Design, teknologi og produkt gir inntrykk av ypperste kvalitet. Lukter friskt av sjø og har en ren og god smak. Salma representer innovasjon i norsk matproduksjon på en fantastisk måte.

Årets sjømat, villfanget: Ulkefilet fra Domstein sjømat. Juryen uttaler: Brukervennlig pakning og produkt gjør en for mange ukjent råvare tilgjengelig for et stort publikum. Lukter storhavet på en tiltalende måte og smaker nydelig.

Årets sjømat, foredlet: Grava regnbuørret fra Leiren Laks. Juryen uttaler: Et kvalitetsprodukt med moderne uttrykk, basert på tradisjoner utviklet gjennom generasjoner. Lukter og smaker mildt og behagelig og er lett å presentere delikat.

De grønne vinnerne:

Årets Det grønne, naturelle: Sjitne Gulerøde fra J & J Wiig. Juryen uttaler: Forteller historien om produktet i klartekst gjennom pakningens budskap. Med naturlig utseende, jevne størrelser og usminket smak var juryen aldri i tvil.

Årets Det grønne, foredlet: Økologisk Rød Aroma Eplemost fra Dyre Gård. Juryen uttaler: Produktet har en lekker emballasje og gir et eksklusivt inntrykk. Lukt og smak er nydelig, med god sødme og med tydelig aroma fra råvaren.

Kjøtt-vinnerne:

Årets kjøtt: Jæren smak Ribbe fra Prima Jæren. Juryen uttaler: Vinneren har med dette produktet virkelig vist at «det går an». Fortellingen om kjøttets geografiske opphav gjør sammen med kjøttfylde, marmorering, mørhet og smak dette til et perfekt produkt.

Årets kjøtt, foredlet: Skinka frå Suldal, fra Fjellmat frå Suldal. Juryen uttaler: Gode råvarer, produksjon og modning i fantastisk natur gjør at produktet hevder seg blant de beste. Uttrykket «smelter på tunga» blir ofte brukt når skinken serveres.

Meieri-vinnerne:

Årets meieriprodukt, foredlet: Røros-rømme fra Rørosmeieriet. Juryen uttaler: Magisk, perfekt, unikt. Treffer blink med utseende, smak og konsistens. Kvalitet i alle ledd, med utgangspunkt i en ukuelig respekt for råvarens spesielle egenart.

Årets ost: Valdres Ost Fosheim fra Valdresmeieriet. Juryen uttaler: God aroma, kompleks smak, særegne saltkrystaller og en karamellaktig god ettersmak. Emballasjen er lekker og gir god informasjon om prosessen som ligger bak.

Godsak-vinnerne:

Årets godbit: Treak fra Ekta Gødt. Juryen uttaler: Godbiten er en helt ny kombinasjon av råvarer fra vill natur og norsk landbruk. Eldgamle tradisjoner forteller om egenskaper som kurerte sykdommer. Beskrevet som fjellheimens godteri.

Årets tradisjonsøl: 6060 Lys Øl fra Grim & Gryt Økobryggeri. Juryen uttaler: Med utgangspunkt i landets mange ølbryggertradisjoner, står vi her overfor et produkt som virkelig reflekterer dette. God balanse av aroma, smak, friskhet og lukt. Ølet oppleves særdeles behagelig å drikke.

Publikumsprisen: Sjitne Gulerøde fra J & J Wiig. Dette er prisen der de 520 gjestene på finalegallaen stemte frem vinneren blant finalistene.

Matspire fra Valdres

Valdres Ost Fosheim fra Valdresmeieriet vant også prisen som Årets Matspire. Premien er markedsrådgivning verdt 100.000 kroner.

– Når kokkene har gitt sin smaksdom og alle innkjøpsdirektørene i matkjedene er enige om at dette produktet treffer både trender og forbrukerønsker, ja, da har vi en klar vinner, sier administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk.

Fosheim er en håndlaget og modnet fast ost som er ystet av helmelk fra utvalgte gårder i Valdres. Juryen omtaler den som et kvalitetsprodukt med stort markedspotensial: både forbrukerne, matkjedene og kokkene ønsker flere gode, norske oster.

I juryen har innkjøpsdirektørene Tor-Helge Gundersen, Øyvind Andersen og Martin Klafstad sittet sammen med fagsjef Frode Kristensen i Matmerk.

Ambisjonen til Valdresmeieriet er å øke produksjonen med 30 prosent hvert år og å produsere lokale kvalitetsoster hele året.

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse