To år på rad har Coca-Colas norske selskap opplevd fall i omsetningen, forteller Dagens Næringsliv.
Ifølge Ringnes hadde Pepsi Max en markedsandel på 25,7 prosent siste måned, mens Coca-Cola hadde 27,5 prosent.
– Pepsi Max er blitt nest størst i det norske markedet, og på ett tidspunkt tror vi at Pepsi Max vil passere den største Cola-varianten, sukret Coca-Cola, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes til avisen.
– Coca-Cola er fortsatt størst, men vår største vekst er det Coca-Cola Zero som står for. Originalen står fortsatt sterkt og vil forbli sterk i mange år, sier Coca-Cola-sjef Stein Rømmerud.
– Å måle måned mot måned er som å ta en snapshot i markedet. Hadde vi hatt en tung kampanje hos Rema, ville tallene sett helt annerledes ut, sier han til Dagens Næringsliv.
De to cola-talsmennene er enige om én ting: Dreiningen mot sunnere og mer kalorifattige alternativer fortsetter. Blant annet følger de nøye med på utviklingen for stevia. I Matindustrien nummer 7–8 kan du lese mer om balsampæreekstrakt, som kan bli en erstatter for stevia som søtningsmiddel i noen produkter.