loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
FREMTIDSMAT: Insekter representerer store muligheter for matindustrien, mener Virpi Varjonen ved Invenire Market Intelligence Oy. (Foto: Shutterstock)

Hva om insekter blir fremtidsmaten?

Synnøve Prytz Berset / 2017-04-19 08:00:58

Insekter kan gå fra nisje til mainstream i en verden med nesten 10 milliarder mennesker innen år 2050.

– Hva tenker dere når dere ser dette, spør strateg Virpi Varjonen ved Invenire Market Intelligence Oy og viser frem bilde av et stort, glinsende insekt.

De fleste, i hvert fall i den vestlige del av verden, vil grine på nesa. Men det er to millioner mennesker som spiser insekt, og sjansene er store for at det kan bli en del av mainstream-maten vår, påpekte Varjonen i et foredrag under en TeMa-dag arrangert av Teknologisk Matforum.

Insekter har blitt brukt i alle mulige matkategorier, men i europeiske land brukes det foreløpig mest i snackbars, energibarer og energipulver.

– I Nord-Europa er dette fremdeles et nisjemarked, men det vil vokse, sier hun.

Bærekraftsmål

I år 2050 er vi forventet å være oppimot 10 milliarder mennesker på jorda. FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO) anslår at matproduksjonen må økes med 70 prosent. Ifølge FAO vil insekter være en avgjørende del av vårt fremtidige kosthold.

– Vi kommer til å få problemer innenfor matsystemet. Og vi i industrilandene har vært med på å skape problemene og må derfor bidra til løsning, sier Varjonen, som tror insekter representerer en god løsning på mange problemer.

– Det er lett for oss i de nordiske landene å tenke: hvorfor skal vi bry oss om globale problemer. Men matindustrien er en global industri som kommer til å føle problemene på kroppen. Når folk i andre land ikke har nok mat er konsekvensene konflikt og krig, og de kommer til oss også.

FN har derfor laget 17 bærekraftsmål som skal nås innen 2030. Den globale matindustrien har en sentral rolle i forhold til disse målene.

– I forhold til dette representerer insekt en løsning på problemet. For alles skyld må vi forandre måten vi produserer og konsumerer mat, sier Varjonen.

Fra nisje til mainstream

Men for at insekt skal kunne representere en løsning på problemene må de oppskaleres fra nisje til mainstream.

Barrierene i den vestlige verden er teknologi og reguleringer, og det mentale. Mange føler en avsky ovenfor insekter.

– Vi er redde for insekter, sier Varjonen og påpeker at de typiske insektkonsumentene per i dag er hardbarkete bærekraftsforkjempere, banebrytende trendsettere og folk på jakt etter nye og ekstreme opplevelser.

Alle disse utfordringene gjør det utfordrende i forhold til oppskalering.

Passer med konsumenttrendene

De gode nyhetene er ifølge Varjonen et marked som i økende grad er opptatt av: naturlig mat, proteiner og bærekraft. Dette gjør at insekter passer inn med konsumenttrendene.

– Hver andre konsument vurderer bærekraftsperspektivet når han/hun handler en vare, sier hun, og trekker frem næringsinnholdet som et vektig argument.

– Det er det perfekte protein. Det har proteinet som er i kjøtt, men det inneholder også mineraler, omega 3 og vitamin B. Og det aller viktigste: Insekter kan produseres bærekraftig, sier hun.

Andre fordeler er insektenes høye reproduksjonsrate, effektiv transformering av mat til biomasse, minimalt behov for vann, de produserer ikke søppel og er fleksible i forhold til hva de spiser.

Ideelt for matindustrien

Fordi mye i matindustrien lages av pulver passer insekter bra innenfor prosessert mat og drikke.

– Insekt kan bli til pulver. Det vil si at alt kan gjøres med det, sier Varjonen, som også tror insekter kan være med å endre forbrukernes inntrykk av produktene.

– Insektprotein kan gjøre at prosessert mat virker «mindre dårlig», sier hun og legger til:

– Og insektsprotein smaker faktisk godt.

Kostnadseffektivt

Insekter kan produseres kostnadseffektivt, påpeker Varjonen.

– Vi bør interessere oss for dette temaet, både i forhold til bærekraftsmålene, men også som bransje.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse