loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
RESTEFEST: Under den store restefesten i Bergen sist lørdag stilte Q-Meieriene med egen melkebar. Med budskapet «ikke dårlig etter» ønsket det lille meieriet å informere om at melk ikke må kastes bare fordi datoen er gått ut. (Foto: Q-meieriene)

Serverte smaksprøver på utgått melk

/ 2017-08-23 08:15:12

Q-Meieriene stilte med egen melkebar og et viktig budskap under den store restefesten i Bergen lørdag 19. august.

Sammen med tusenvis av andre trosset Q-sjefen Bent Myrdahl friskt bergensvær for å delta på restefesten i regi av BIR (Bergenområdets interkommunale renovasjonsselskap). Med budskapet «ikke dårlig etter» ønsket det lille meieriet å informere om at melk ikke må kastes bare fordi datoen er gått ut.

– Hadde noen sagt til meg for ti år siden at jeg skulle stå midt i Bergen og be folk drikke melk som var gått ut på dato, så tror jeg at jeg hadde ledd godt, sier Q-sjefen Bent Myrdahl, i en pressemelding.

Populært svinntiltak

Q-Meieriene inviterte bergenserne til å smake på melk som var gått ut på dato og ifølge produktsjef for melk i Q, Pål Rasmussen var responsen veldig god.

– Det var veldig mange som hadde fått med seg vår nye unike datomerking «best før men ikke dårlig etter». Mange fortalte oss at de bruker opp melken selv om best før datoen er passert, sier Rasmussen.

– At så mange ungdommer også er flinke lover godt for fremtiden, sier den engasjerte produktsjefen.

En viktig påminnelse

Markedsdirektør i Q Kristine Aasheim informerer om at de nå vil ta utfordringen med å sette «ikke dårlig etter» på alle Q-produkter.

– Forbrukerne har gitt klar tilbakemelding på at «ikke dårlig etter» er en viktig påminning om å bruke sansene i kampen mot matsvinn, forteller Aasheim. Det krever en del justeringer på våre to meieri, og design må endres, men den jobben skal vi ta, sier hun.

Q-sjefen Myrdahl delte ut nærmere 5000 yoghurter på få timer og synes det er strålende at forbrukerne melder tilbake at de er fornøyd med at meieriet turte å utfordre holdbarhetsmerkingen på melk.

– At vi har tatt eierskap til dette budskapet blir applaudert av mange, sier han.

I alt var over 4.000 bergensere var innom Q stand og smakte på melken som altså var like god selv om best før datoen var utløpt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse