loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
ARBEIDSPLASSER: Nesten 60 prosent av respondentene i Matmerks undersøkelse svarer at de velger norsk mat fordi de ønsker å ta vare på norske arbeidsplasser, både i landbruket og i industrien. (Foto: Eivor Eriksen/Matmerk)

Setter arbeidsplassene høyest

Synnøve Prytz Berset / 2017-12-05 09:10:43

Smak er ikke lenger den viktigste grunnen til at forbrukerne velger norsk mat. – Forbrukerne er opptatt av at vi skal ha norske matprodusenter, sier Nina Sundqvist i Matmerk.

Hvert år gjennomfører Matmerk undersøkelsen Matmerk Brand Tracker, hvor de blant annet spør forbrukerne hvorfor de velger norsk mat. Undersøkelsen gjennomføres av MediaCom Insight.

Samfunnsbevisste

Årets undersøkelse avdekker en trend som har blitt litt sterkere for hvert av de siste årene.

– Vi har trodd at man først og fremst kjøper norsk mat og drikke fordi det smaker godt. Men svarene i undersøkelsen viser at vi er mer samfunnsbevisste enn som så, sier administrerende direktør i Matmerk, Nina Sundqvist.

I undersøkelsen har forbrukerne fått spørsmål om hvorfor de velger norsk mat: 57 prosent svarer at de velger norsk fordi de ønsker å ta vare på norske arbeidsplasser. 55 prosent fordi de ønsker å støtte den norske bonden. 47 prosent for å støtte norsk matproduksjon. 44 prosent fordi norsk mat oppleves tryggere. 24 prosent fordi norsk mat smaker bedre. Og 20 prosent fordi de anser norsk mat som sunnere.

– Mange aktører satser først og fremst på smak i markedsføringen sin mot forbrukere. Denne undersøkelsen viser at man må tenke større om man skal treffe forbrukerne.

Et viktig signal

44 prosent av respondentene føler at norsk mat er tryggere enn mat fra mange andre land.

– Det gjør det viktig å treffe forbrukerne med kommunikasjon om det som gjør at mattryggheten i Norge er så god, lite bruk av antibiotika til husdyr og lite bruk av plantevernmidler. Det er like viktige budskap som smak og pris, sier Sundqvist.

Noe av det som kommer frem i denne undersøkelsen er at forbrukerne er veldig opptatt av å ta vare på norske arbeidsplasser, både i landbruket og i industrien.

– Det er veldig fremtredende. Nesten 60 prosent svarer det, sier hun og understreker at dette er et viktig signal.

– Det blir viktig at man tar samfunnsbevissthet med når man kommuniserer med kunder, sier Sundqvist, og legger til at trolig blir klima og bærekraft også viktig i denne sammenhengen.

– Det har kommet flere tilleggsverdier enn det vi har vært vant til før. Det er spennende og viktige signaler fra norske forbrukere.

UNDERSØKELSE: I Matmerk Brand Tracker har et representativt utvalg på 1000 respondenter blant annet fått spørsmålet om hvilke grunner de har til å velge norsk mat. Ill.: Matmerk/MediaCom Brand Tracker

Legger om kommunikasjonen

På bakgrunn av disse tallene har også Nyt Norge lagt om på kommunikasjonen sin.

– Undersøkelsen har vært med på å forme den omleggingen fordi vi er tett på forbrukerne, sier Sundqvist, og påpeker at Nyt Norge er generiske og snakker om norsk mat generelt. For dem som er opptatt av å kjøpe norsk mat, gjør Nyt Norge det enkelt. For å bruke merket kreves det at råvarene er norske produsert av bedrifter lokalisert i Norge.

– Vi vil fortelle hvorfor og hvordan norsk mat har noen konkurransefortrinn.

Gull verdt for matindustrien

For norsk matproduksjon er tallene i undersøkelsen godt nytt.

– At det er så mange som er opptatt av norske arbeidsplasser er gull verdt for matindustrien. Forbrukerne, landbruk og matindustri er gjensidig avhengig av hverandre, og det at forbrukerne er mer opptatt av det mer samfunnsmessige ved matproduksjonen, det gjør at jeg smiler, sier Sundqvist, og legger til.

– For alle med hode, hjerte og hender i norsk matindustri er dette bra. Forbrukerne er opptatt av at vi skal ha norske industriarbeidsplasser. Matindustrien er den største norske industriarbeidsplassen. Det er viktig å synliggjøre hva det innebærer å handle norsk mat.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse