loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
INNKLAGET: Denne Look-O-Look utstillingen hos Coop Extra i Lier ble innklaget til Matbransjens Faglige Utvalg. (Foto: Matbransjens Faglige Utvalg)

Smack og Coop Extra felt i MFU

Synnøve Prytz Berset / 2017-02-16 08:00:16

Smack AS og Coop Extra ble felt i MFU for butikkoppstilling med markedsføring særlig rettet mot barn.

MFU (Matbransjens Faglige Utvalg) mottok klage om at bilder av lekende barn på plakater knyttet til oppstilling av godteriet Look-O-Look er markedsføring særlig rettet mot barn.

Innklager stilte spørsmål ved det å benytte barn som blikkfang på denne måten, og om dette var i samsvar med reglene i Matbransjens utvalg.

Gir klager medhold

I sin vurdering gir MFU klager medhold og har felt Smack AS og Coop Extra for å ha opptrådt i strid med MFUs retningslinjer, som regulerer markedsføringsaktiviteter for mat og drikke mot barn og unge.

– Utvalget vurderer at display av Look-O-Look godteri i Coop Extra er en markedsføring særlig rettet mot barn under 13 år, jf. retningslinjene punkt 2, heter det i vurderingen.

Beklager

I sitt tilsvar beklager Smack AS utstillingen som har plakater ned barn i lek. De har nå rettet opp markedsføringen i Coop Extra i Lier hvor utstillingen var.

Coop Extra har ikke kommentert klagen og MFU bemerker i sin vurdering at Coop Extra også har et ansvar for at det ikke skjer markedsføring særlig rettet mot barn i deres butikker.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse