loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
Juleribbe: Premiumribbe står i år for en tredel av det totale ribbesalget hos Meny. (Foto: Meny)

Stadig flere velger kvalitetsribbe

/ 2018-12-14 10:46:47

– Våre premiumribber øker mest i salg. Denne dreiningen mot kvalitet er svært gledelig, sier Espen Lie, kategoriansvarlig ferskvare i Meny.

Premiumribbe står i år for en tredel av det totale ribbesalget hos Meny. Dette viser, ifølge Lie, at til tross for priskrig på julemat ønsker nordmenn i økende grad å betale litt ekstra for kvalitet når de handler julemiddag.

Større utvalg

I tillegg har utvalget innen ribber blitt betydelig større de siste tre-fire årene.

– Vi har mer enn 18 varianter av ribbe, alt fra fryst, fersk, krydret og stekt. Bestselgeren er fortsatt fersk tynnribbe. Mens familieribben går noe tilbake i salg, øker etterspørselen etter ulike varianter av premiumribbe, sier Lie, i en pressemelding.

Den økologiske ribben fra Grøstadgris har for eksempel vært veldig populær. Og Dry Age ribbe fra Trondheim slaktehus, som doblet salget i fjor, øker ytterligere 76 prosent i år. I tillegg er den frosne kvalitetsribben Jæren Smak, basert på utvalgte håndskårne gourmetribber fra store griser i Rogaland, blitt en favoritt for mange som er villige til å betale litt ekstra, forteller Lie.

Kundedreining mot kvalitet

Også den ferske ribben – som ikke er like utsatt for det store prispresset – holder stand. 70 prosent av all ribben Meny selger, er fersk.

– Som kokk og leder av Meny-Lauget er det svært gledelig å se en stadig kundedreining mot kvalitet, i en tid hvor lavpris får mye oppmerksomhet, sier Lie.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse