loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
POSE OG SEKK: Ny emballasje skal redusere både matsvinn og bruk av råvarer. Bamas blåbærbegre gjør begge deler, konstaterer Thomas Weihe i Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité. (Foto: Per Øyvind Nordberg)

Tvinges til å ta avfallsansvar

/ 2017-09-05 15:11:44

En ny forskrift tvinger produsenter og importører til å jobbe aktivt for å forbedre emballasjeløsningene de bruker.

Den nye avfallsforskriften fra Klima- og miljødepartementet, som trådte i kraft 1. september, sørger for minst 30 000 bedrifter til å ta avfallsansvar. Målet er å redusere avfallsbergene og gjenvinne mer.

– Dette er en gledens dag for miljøet. Kravet om plikt til avfallsforebygging er fremsynt og plasserer Norge langt fremme i internasjonal sammenheng, sier Thomas Weihe, leder for Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité (NOK) og verdikjedesjef i Dagligvareleverandørenes Forening, i en pressemelding.

Avfallsforebygging

Titusener av bedrifter over hele landet kan påvirkes av den nye avfallsforskriften fra Klima- og miljødepartementet. Ifølge Statistisk sentralbyrå finnes det 32 110 bedrifter med over fire ansatte innenfor kategoriene varehandel, industri og jordbruk, skogbruk og fiske.

– Svært mange av disse bruker vareemballasje i en eller annen form, kommenterer Weihe.

I forskriften står det at produsenter av emballasje og emballerte varer heretter skal jobbe med avfallsforebygging.

– Ordlyden er ikke tilfeldig. Mens mange EU-land fremdeles henger igjen i en tid der man ensidig snakket om å redusere emballasjemengden, retter vi i Norge innsatsen mot avfallsreduksjon. Dette inkluderer også varene som emballasjen skal beskytte – samt emballasjens gjenvinningsegenskaper, sier Weihe.

Samordning

Han trekker fra Bamas porsjonsbeger som eksempel på gode og gjennomtenkte tiltak. Disse gir en reduksjon på 15 kilo plastemballasje for hvert tonn bær som selges. Samtidig gir de bærene bedre beskyttelse mot støt – og lokket åpner seg ikke i handleposen, noe som resulterer med at færre bær havner i avfallsdunken og svinn i butikk alene reduseres med opptil 50 prosent. I tillegg er begeret resirkulerbart.

Ifølge Weihe har innsatsen for å utvikle bedre og mer optimal emballasje til nå vært et punkt i de frivillige bransjeavtalene næringslivet og myndigheter har forpliktet seg til. Siden 1998 har NOK samordnet næringslivets arbeid med emballasjeoptimering og årlig rapportert resultater til Miljødirektoratet.

– Vi mener vi sammen har utrettet svært mye på denne fronten. De siste fem årene har klimabelastningen knyttet til emballerte produkter som vi har målt sunket med 8 prosentpoeng. For markedsledende produkter har andelen emballasje sendt til gjenvinning økt fra 61 til 67 prosent. I tillegg koordinerer vi en rekke spennende forsknings- og innovasjonsprosjekter, forteller han.

Slutt på gratispassasjerer

Selv om den nye avfallsforskriften representerer en brå omveltning for emballasjenæringen, understreker Weihe at de ikke seiler i ukjent farvann.

– Sammen med et stort antall norske vareprodusenter har vi arbeidet med innovasjon og optimering av emballasje i nærmere 20 år. Den eneste forskjellen fremover blir at gratispassasjerene også må være med på kalaset, sier han.

I en spørreundersøkelse gjennomført av Rock IT for Grønt Punkt Norge blant norske vareprodusenter oppgir 28 prosent at de er «svært» opptatt av å utvikle og ta i bruk nye emballasjeløsninger som sparer miljø og ressurser. Ytterligere 57 prosent svarer at de er «ganske» opptatt av dette, mens 10 prosent er ganske lite eller svært lite opptatt av å utvikle og bruke slike emballasjeløsninger.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse