loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
IKKE BARE BLÅBÆR. – Noen aktører pakker nok fremdeles inn produktene sine i ukurant emballasje, men de tilhører unntakene, sier Thomas Weihe. Lederen for NOK og verdikjedesjef i Dagligvareleverandørenes Forening poserer med emballasje fra BAMA som halverer blåbærsvinn i butikk. (Foto: Per Øyvind Nordberg, Emballasjeforeningen)

Annenhver nordmann er emballasjeskeptiker

/ 2017-12-04 09:15:10

Nesten halvparten av befolkningen har lav tillit til at norske produkter emballeres mest mulig effektivt, viser en ny måling.

I en fersk YouGov-måling svarer 45 prosent av respondentene at de har ganske eller svært lav tillit til at norske produkter emballeres på en mest mulig effektiv og hensiktsmessig måte.

Samtidig har 36 prosent av oss tillit til norsk emballasje, ifølge målingen som er gjennomført for Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité (NOK). De resterende 19 prosentene i undersøkelsen har ikke tatt stilling til saken.

Komplekst fagfelt

Thomas Weihe, leder for NOK og verdikjedesjef i Dagligvareleverandørenes Forening, er ikke overrasket over svarene i undersøkelsen og mener mange ikke er klar over hvor viktig emballasjen er i forhold til å forhindre matsvinn.

– Noen aktører pakker nok fremdeles inn produktene sine i ukurant emballasje, men de tilhører unntakene. Når såpass mange forbrukere sier de ikke har tillit til emballasjen som norske produkter pakkes i, er det nok fordi mange ikke ser det store bildet. Dette er tross alt er komplekst fagfelt, sier Weihe i en pressemelding.

Han påpeker at emballasjen i snitt kun står for 10 prosent av en matvares energiforbruk. Det er derfor mer miljøskadelig å produsere mat som kastes, enn å emballere maten godt.

I 2015 var det totale matsvinnet i Norge på 355 128 tonn. Over 60 prosent av dette er mat som ble kastet av forbrukere.

Innovasjonsprosjekter

Det foregår en rekke innovasjonsprosjekter innenfor emballasje. Et av dem, «Riktig emballering for redusert matsvinn» (REforReM), forsker på hvilke pakke- og lagringsmetoder som best bevarer matvarer som grønnsaker, sjømat og kjøttprodukter.

– Emballasje spiller en nøkkelfaktor når det gjelder å redusere matsvinn. Vi har blant annet funnet ut at vi kaster mindre spekemat dersom den kommer i emballasje med gode sveiseegenskaper. Videre kan vi forlenge holdbarheten til sjømat ved hjelp av gasspakking og bruk av CO₂-emittere, forklarer prosjektleder Thomas Eie i REforReM.

Innovasjonsprosjektet har blant annet avdekket av mens uemballert brokkoli og blomkål blir dvask i løpet av en uke, holder de seg friske i to uker i emballasjen.

BAMA Industri drifter REforReM. Med på laget har de matprodusenter som Grilstad, Lerøy og Lauvsnes Gartneri, emballasjeleverandørene Tommen Gram, RPC Promens, Lexit, Wipak og Døvigen, maskinleverandøren BWL Maskin og forskningsinstitusjonene Østfoldforskning, Nofima og Matvett.

Flest menn er skeptiske

I YouGov-målingen kommer det fram at særlig menn og personer over 60 år er skeptiske til hvordan norske produkter emballeres. Kvinner og personer under 30 er mer positive.

Den vanligste kritikken er overemballering. Thomas Weihe i NOK påpeker at dette i stor grad faller på sin egen urimelighet.

– Overemballering kan gi økte kostnader gjennom hele verdikjeden, og slike produkter vil i stadig større grad bli valgt bort av handelsledd og forbrukere. Riktig emballering er derfor logisk også av rent kommersielle hensyn, sier han.

En ny forskrift fra Klima- og miljødepartementet som trådte i kraft tidligere i høst krever at produsenter av emballasje og emballerte varer også skal jobbe med avfallsforebygging.

– Ordlyden er ikke tilfeldig. Mens mange EU-land fremdeles henger igjen i en tid der man ensidig snakket om å redusere emballasjemengden, retter vi i Norge innsatsen mot avfallsforebygging. Dette setter også fokus på varene som emballasjen skal beskytte – samt emballasjens gjenvinningsegenskaper, sier Weihe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse