loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
DALENDE ENGASJEMENT: Undersøkelsen fra Kantar TNS viser at folks engasjement ikke stikker så dypt når det kommer til stykke. (Foto: Fartein Rudjord)

For mye uvitenhet om plast

/ 2018-08-09 10:53:48

Nordmenn vil gjerne redusere egen bruk av plast, men er ikke villig til å ta de store tiltakene, viser fersk undersøkelse.

På oppdrag fra Grønt Punkt Norge har Kantar TNS undersøkt hvor dypt plastengasjementet er i befolkningen.

80 prosent av de spurte sier at de vil gjøre en innsats for å redusere egen bruk av plastemballasje, men når de blir spurt om hvilke tiltak de er villige til å gjøre, svikter engasjementet.

Flertallet sier de kan kutte plastposen og unngå å kjøpe vann på butikken. Når det kommer til å konservere mat, mindre tilgang på ferske varer, sesongbasert handel eller hyppigere handleturer, er ikke folk så motiverte lenger.

– Skal vi kutte ut plast på for eksempel matvarer blir dette nødvendige konsekvenser som jeg ikke tror forbruker tenker over, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge, i en pressemelding. Hun mener derfor undersøkelsen avslører at folks engasjement ikke stikker så dypt når det kommer til egen livsstil.

– Samtidig er det helt klart mye uvitenhet der ute knyttet til plastens funksjon, sier Røine.

Etterlyser bredere debatt

Forsøpling av plast har ført til et enormt engasjement det siste året. Grønt Punkt er positiv til engasjementet, men frykter at debatten er i ferd med å gå i feil retning.

– Det er ikke tvil om at vi må gjøre noe med dagens situasjon. Plast hører ikke hjemme i naturen og vi kan kutte ut en rekke engangsartikler og sannsynligvis endre noe av emballasjen. Men vi kan ikke ha en diskusjon som bare dreier seg om vi kan leve med eller uten plast. Konsekvensen ved å fjerne plast kan på enkelte områder ha langt større negativ påvirkning på miljøet, sier Jaana Røine, som etterlyser en bredere debatt om hva som er unødvendig plast og hvordan bruk av gjenvunnet plast kan bli attraktivt for norske bedrifter.

Røine får blant annet støtte av Matvett, matbransjens selskap for å forebygge og redusere matsvinn.

– Mange forbrukere irriterer seg bare over plastemballasje. De aner ofte ikke hvorfor den er der, eller at den som regel har en viktig funksjon, sier kommunikasjonssjef Anne Marie Schrøder i Matvett.

Miljøhensyn må settes først

Hun påpeker at det er flere områder hvor plast er helt unødvendig, men at det er andre områder man må se på først.

– Det er en grunn til at en rekke matvarer har plast rundt seg. Den beskytter maten under transport, hindrer uttørking, lys- og oksygenpåvirkning og øker holdbarheten. Dermed fører den til mindre matsvinn som er mye mer miljøskadelig enn plastemballasje, sier Schrøder.

Finnes det ikke annen emballasje som kan erstatte plasten?

– For mange produkter finnes det ikke noe alternativ som beskytter maten på samme måte. Det forskes imidlertid mye på dette temaet, men det er viktig at vi skynder oss langsomt og ikke lar forbrukerne presse gjennom dårlige valg som ikke er bedre for miljøet, sier Schrøder.

Motstridende svar

Miljøsjef Sylvia Lofthus i Bama synes det er interessant at så mange som 80 prosent av de spurte i undersøkelsen ønsker å kjøpe frukt og grønt uten plastemballasje. Samtidig som bare 32 prosent vil risikere at varene har vært ubeskyttet og bare 9 prosent vil godta mindre friske varer i butikken.

– Dette viser at de færreste tenker over hvilken funksjon emballasjen faktisk har, sier hun.

Gulrøtter, agurker, bananer, salat, druer, blomkål og brokkoli. Listen over matvarer som har det bedre i plastemballasje er lang.

– Mye frukt og grønt har opptil 96 prosent vann i seg, og det er helt avgjørende at det oppbevares i plast. I tillegg fraktes mange av varene fra andre siden av verden, noe som stiller krav til hvordan de pakkes for å både holde holdbarheten og hindre matsvinn i transport, sier hun.

I Bama jobbes det likevel hele tiden med å se om de kan velge annen emballasje enn plast.

– Vi er opptatt av at vi skal bruke så lite plast som mulig, men så mye som nødvendig. Et eksempel på plast vi har kuttet ut er på jordbær som i år kommer i fiberbasert emballasje i stedet, sier Lofthus.

For tre år siden begynte de å gjennomgå all emballasjen de bruker.

– Målet vårt er å fjerne unødvendig plast, unngå dobbeltemballering og med tanke på forsøpling skal vi fjerne plast på en del to-go-varer, sier hun.

Kortreist mat

For Schrøder i Matvett er det viktig å få fram at det er forskjell på mat i et kortreist perspektiv og med dagens handlevaner.

– Skal vi kutte ut plast i dag må vi spise maten kort tid etter at den er kjøpt og vi må godta at en rekke matvarer vi ikke dyrker i Norge rett og slett ikke er tilgjengelig i butikken.

Grønt Punkt Norge tar denne debatten på M/S Nidelv under Arendalsuka onsdag 15. august kl. 10:30.

Ett svar til “For mye uvitenhet om plast”

  1. Knut Erik Boland sier:

    Plast er et utmerket materiale til sitt bruk. Det store problemet er vel at folk kaster det fra seg i naturen i stedet for å kaste det i plastavfall kildesortering, slik at det kan resirkuleres på en riktig og forsvarlig måte.
    Folk må bli flinkere til å ikke kaste plast i naturen, så enkelt som det !

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse