loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
FORSKNINGSBASERT: – Alt vi opplever i det daglige liv stammer fra forskning og utviklingsarbeid. Det må vi ikke glemme, sier Per Berg, direktør for FoU og nyskapning i Nortura. (Foto: Synnøve Prytz Berset)

– Ingen suksess uten forskning

Synnøve Prytz Berset / 2017-09-18 08:57:26

Uten FoU og innovasjon vil industrien dø sakte, mener Per Berg, direktør for FoU og nyskapning i Nortura.

Matforskningsinstituttet Nofima sin rolle er derfor viktig for hele næringsmiddelindustrien, påpeker Per Berg.

– Forskningsbiten er blitt stadig mer grunnleggende. Alt vi opplever i det daglige liv stammer fra forskning og utviklingsarbeid. Det må vi ikke glemme, sier Berg, og understreker hvor viktig det er med finansieringsordninger som fungerer.

Bekymringsfullt

Under forskningsrådets seminar om fremtidig forskningsstrategi i april kom det frem at Norge bruker 1 prosent av BNP til forskning, regjeringens mål er 3 prosent. Industriens forskningsarbeid har økt med 12 prosent.

– Det har vært en sterk økning i næringslivets FoU-innsats, imens det er en realnedgang i UoH-sektorens og instituttsektorens FoU-innsats. Det er til bekymring, sier Berg.

Av de 2,4 milliarder som ble brukt til FoU på mat- og landbruksområdet kom 40 prosent fra næringslivet, viser NIFU-rapport (Nordisk institutt for studier om innovasjon, forskning og utdanning)

– Næringslivet er altså den største finansieringskilden, sier Berg, og påpeker at Nortura for tiden deltar i 40 forskningsprosjekter i stort og smått.

– Stress oss litt

I en verden hvor ting går raskere og raskere blir det essensielt å tak i de nye tingene.

– Vi må bli enda mer målrettet. Vi kan bruke ressurser på FoU og innovasjon, men vi må se resultatene. Det må gi en eller annen effekt på kvalitet og viktigst, økonomisk gevinst, sier direktøren og oppfordrer samtidig Nofima til å stille flere spørsmål, tilby kompetanse og stresse dem litt.

– For å bidra til å ta oss videre, må dere vite hva som skjer ute i verden.

Helhetsfokus

Ifølge Berg blir helhetsfokus viktigere og viktigere. Forbrukerne tenker ikke bare på prisen, men i større grad hele verdikjeden. Han tror kultur, kompetanse, samarbeid, ressurser, motivasjon og risikovilje blir viktige stikkord i tiden fremover.

Nortura ønsker å bidra til å bygge opp et sterkt forskningsmiljø i Norge.

– Vi har ikke råd til å la være med forskning og utvikling. Men vi skal ta det som er viktig og riktig for den enkelte bedrift.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse