loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
FRYSTE GRØNNSAKER: – Det er en kategori som sover litt. Og det er nettopp da det kan være rom for å jobbe med innovasjoner, sier Stine Alm Hersleth, senior prosjektleder markedsdrevet innovasjon i Nofima. (Foto: Shutterstock)

Grønnsaker – ut av istiden!

Synnøve Prytz Berset / 2018-07-03 09:25:14

Lite innovasjon har skjedd innen kategorien fryste grønnsaker siden 60-tallet. Dette ønsker prosjektet Norfryg å gjøre noe med.

Lange frysedisker fulle av produkter med temmelig ensartet fremtoning. Slik har det vært lenge. Fryste, norske grønnsaker er en kategori som det har vært lite fokus på, både fra markedet og forbrukerne, mener Stine Alm Hersleth, senior prosjektleder markedsdrevet innovasjon i Nofima.

– Det er en kategori som sover litt. Og det er nettopp da det kan være rom for å jobbe med innovasjoner, sier Hersleth.

Produktinnovasjon

Norfryg er et Innovasjonsprosjekt i Næringslivet finansiert av Norges forskningsråd og har som mål å utvide sor­timentet av norske grønnsaker, samt gjøre fryste grønnsaker mer attraktivt og tilgjengelig.

Findus er prosjekteier, og Hoppestad Gård, Brødrene Freberg, Institute of Chemical Technology i Praha og Nofima på Ås er prosjektdeltakere.

– Vi har blant annet testet ulikt utstyr for skånsom innfrysing av grønnsaker og bevaring av sunne næringsstoffer under lagring, forteller Hersleth.

Forbrukerinnsikt

En sentral del av prosjektet har omhandlet å skaffe seg innsikt om forbrukernes valg av grønnsaker og hvordan man kan gjøre frosne grønnsaker til et mer attraktivt valg for forbrukerne.

– Det kan være lurt å dykke litt dypere ned i det vi ikke vet, men som vi har mulighet til å skaffe oss kunnskap om i et slikt prosjekt, sier hun og påpeker det positive ved at prosjektet har bestått av et tverrfaglig og bredt sammensatt team.

Ifølge Hersleth er det fort gjort å gå rett på konklusjonen når du møter på utfordringer i et prosjekt. I dette prosjektet har de jobbet på en annen måte som tvinger deltagerne til å lete bredt og avdekke behov før man griper til løsninger. De har blant annet lett etter ting som overrasker, skaper frustrasjon eller begeistring.

– Vi leter etter forbrukere som kan formidle et behov, noe de sliter med å få løst i sine hverdager. For å finne ut dette kan man ikke sitte inne på et kontor, man må ut i felten der forbrukerne er.

Avdekker etablerte holdninger

Dette gjør de gjennom observasjon, ved å snakke med forbrukere, teste prototyper og gjerne se på bruksanledninger før, under og etter et produkt blir brukt.

– Tidsfokuset overskygger ofte hvordan man jobber med produktutvikling, påpeker Hersleth. Dette kan bidra til at letefasen blir for kort og at man ikke finner de reelle behovene som må løses for å lykkes med nye produkter i markedet.

En av tingene de har sett på er hvilke etablerte holdninger som finnes blant forbrukerne: Hvorfor kjøper forbrukerne fryste grønnsaker, hvorfor ikke, hvor befinner de seg, hvordan er kategorien fryste grønnsaker bygd opp?

– Vi har også sett på produktene, budskap, innpakning, formidling. Er det troverdig, treffer man rett med produktet?

Forbrukernes kjøpsatferd er også viktig. Leser de på produktet, ser de på tilberedningsforslagene, synes de det er greit å bruke produktene.

– Og selve opplevelsen med produktet; hvordan skal man spise det og servere det, sier Hersleth og påpeker at det har vært et omfattende prosjekt.

– Vi har også vært ute i butikkene for å se hvordan fryste grønnsaker blir fremstilt i butikk. I lange frysedisker. Det har ikke skjedd så mye utvikling på hvordan disse produktene fremstilles siden tilbake på 60-tallet, skjønt plassen i butikk er vesentlig større i dag.

Vær nysgjerrig og prøv noe nytt!

Til sammenligning er det et helt annet inntrykk som møter oss i ferskvareavdelingen, fra fargespekter til budskap.

– Mye av dette er muligheter som også finnes i frysekategorien om vi begynner å tenke annerledes, sier Hersleth.

De dro ut i felten og studerte forbrukere i butikkene og snakket med dem. Noe av det som kom fram var blant annet at det ikke er status å handle fryst, forteller Hersleth, som har følgende oppfordring til små og større produsenter i næringsmiddelindustrien.

– Kom dere ut og vær i dialog med forbrukerne. Det er mye å lære av å være observatør i reelle kjøpssituasjoner. I tillegg må produsenten teste ting selv, tørre å gjøre nye ting med egne produkter og være nysgjerrig.

Vanskelig å tilberede

De har også vært med noen av forbrukerne hjem og sett på hva de gjør når de tilbereder fryste grønnsaker. De fleste tenker at fryste grønnsaker er billig, sunt og bra.

– Vi har sett at det er nyttig å studere forbrukere i reelle situasjoner, og se hva de gjør når de får en konkret oppgave. Dette gjorde vi gjennom å arrangere workshops med forbrukere. Dette var svært nyttig, sier hun.

Noe av det de fant ut var at det ikke var så lett for forbrukere å få et godt resultat med hensyn til konsistens, smak og presentasjon.

– Veien videre er å koble kunnskapen vi har fått gjennom alle delene av Norfryg-prosjektet, og skape nye produkter og innovasjoner i fryste grønnsaker fremover. Vi har mange tanker, men skal jobbe enda mer med testing før det vil komme noen synlige resultater i markedet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse