loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
TREND: Brettpakket torsk passer med trendene både fordi det er lettvint og fordi det er sunt. (Foto: Frank Gregersen, Nofima)

Torsk økte 50 prosent

Georg Mathisen / 2016-11-01 19:12:43

Torskesalget har skutt fart etter at torsken kom på brett i butikkene – mellom 2013 og 2015 økte salget med nesten 50 prosent.

Det er Nofima som forteller om den kraftige økningen. Ekspertene fra Nofima og Nordea har undersøkt saken og funnet ut at det er forbrukernes ønske om sunn og lettvinn mat som har hjulpet nye torskeprodukter opp og frem.

Tre år

Det er bare tre år siden det torsken kom fersk og prepakket inn i kjølediskene. Fortsatt foretrekker nordmenn flest å handle fersk og uemballert torsk fra ferskvaredisken i torskesesongen, men ellers i året er det nå et jevnt salg av brettpakket kjølt torsk. Salget av disse produktene er størst i desember–januar og april–august.

Det fikk også mye å si for salgsutviklingen at torskeprisen falt drastisk i 2013.

Billig

– Perioder med lave råstoffpriser, produktutvikling og etterspørsel forklarer hvorfor salget av emballerte filetprodukter har vokst betydelig i norsk dagligvarehandel. Nærhet til markedet gir norske produsenter et fortrinn og forklarer hvorfor de vil dominere produktkategorien framover, forklarer seniorforsker Geir Sogn-Grundvåg på Nofimas egen nettside.

Sogn-Grundvåg har hatt med seg Nordeas bransjeanalytiker for sjømat, Finn-Arne Egeness, og forsker Morten Heide fra Nofima for å undersøke hvordan salget av brettpakket fisk har utviklet seg i norske butikker de siste årene. De har også sett på hvordan kjedene og leverandørene løser utfordringene med sesongvariasjoner i fisket.

Foredlet i Norge

Når det gjelder frosne torskeprodukter, er det meste av det som tilbys på det norske markedet videreforedlet i utlandet. Da er også fisken fryst to ganger. Men akkurat ferske og kjølte produkter mener forskerne at det er en fordel å videreforedle i Norge.

– Nærhet til markedet er avgjørende i produksjonen av kjølte fiskefileter. Norske aktører dominerer kategorien her til lands og konkurransen fra utlandet er svært begrenset, forklarer Egeness.

For å kunne holde prisen nede og holdbarhetstiden oppe er det smart av norske produsenter å satse på videreforedlede ferske produkter enten om bord på fangstfartøyet eller når fisken kommer på land, ifølge Nofima.

Merker ikke forskjell

Produktene fryses etter foredling og tines først når de er på vei ut i butikk. Dette gir ikke bare bedre og jevnere leveringsdyktighet gjennom året, men fører også til mindre matsvinn ute i butikkene fordi produktet får lengre holdbarhetstid. Blindtester viser også at forbrukeren ikke merker forskjell på kjølt fersk torsk og tint fersk torsk.

– Skal en lykkes med genuint ferske produkter i denne kategorien, må en enten selge produktet når fisket er på sitt beste eller utvikle premiumprodukter som øker kundenes betalingsvilje, mener markedsanalytikeren og forskerne.

Jevnt gjennom året

Undersøkelsene viser at kundene bryr seg lite om det er torskesesong eller ikke når de velger prepakkede produkter. Salget gjennom året er relativt jevnt og har faktisk en ørliten nedgang når det er høysesong for torskefangst, det vil si når forbrukerne har god tilgjengelighet på uemballert fersk torsk.

– Det vil være mulig å arbeide videre med produktutvikling og -differensiering for å utvide etterspørselen, mener forskerne. For eksempel er det aktuelt å skille mellom ferskt og fryst råstoff, fangstredskap og opprinnelse, og også kunne ta ulik pris på produktene ut fra hva slags råstoff man baserer seg på, skriver Nofima.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse