loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
KNUTE PÅ KÅLEN: Forbrukerne velger det de mener at er sunt, politisk forbruk er i vinden, men også de tradisjonsrike og de enkle grønnsakene som for eksempel knutekål solgte godt i fjor. (Foto: Georg Mathisen)

Bevisste forbrukere skapte nye mattrender

Georg Mathisen / 2017-01-01 15:21:49

Kjøttdeig med grønnsaker, sunne mellommåltider, vegetarmat, økologisk mat og «fri for»-produkter solgte godt i året som gikk.

Det er Norgesgruppen som summerer opp 2016-mattrendene i en pressemelding. Og her er det mye som handler om produkter som forbrukerne mener at er sunne.

Kjøtterstatning slår an

Vegetarbølgen har vært en snakkis, men nå viser også salgstallene at den er på vei. Salget av vegetar- og veganprodukter økte med nesten 50 prosent i 2016.

Det svenske soyaproduktet Oumph, som skal erstatte kjøtt, er blant de nye produktene som trekker opp salgstallene. – Den er en av de mest vellykkede lanseringene vi har hatt noensinne, sier Meny-sjef Vegard Kjuus.

Økologisk vekst

Varer uten enkelte stoffer, for eksempel laktose og gluten, økte med 22 prosent i fjor. Melk, grillpølser, rømme og øl var driverne.

Flere bevisste forbrukere gir seg også utslag i en økologivekst – med grønnsaker, poteter, melk, barnemat, frukt, bær og egg på topp – melder Norgesgruppen.

Kjøttdeig med grønnsaker

Spar forteller at en av fire kjøttdeigkunder velger den nye varianten som inneholder 20 prosent grønnsaker. I brøddisken har salget av grove og ekstra grove brød økt med 20 prosent. Proteinrik yoghurt, gresk yoghurt, skyr, kvarg og grøtvarianter øker også.

I grønnsakdisken er det mer tradisjonelt på trendfronten:

– I dag spør de unge bestemor om hvordan hun lagde maten sin før, med det resultat at beter, neper, pastinakk, sellerirot, jordskokk og persillerot, men også knutekål, stadig oftere ender på middagsbordet. De unge er generelt mer opptatt av at grønnsakene skal være norske, sier Pål Westby, kategorisjef for frukt og grønt i Norgesgruppen.

Kjøtt øker også

Han forteller samtidig at ulike kryddertilsetninger, slik som friske urter, chili og hvitløk,var blant vekstvinnerne i fjor.

Kjøttsalget har faktisk også økt, til tross for vegetarbølgen. Ferske hamburgere selger utenfor den klassiske grillsesongen, ren biff flater ut, mens svin og lam øker litt. Ferskt reinkjøtt økte med 40 prosent i fjor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse