loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
NY DESIGN: Tine får nå plass til 27.000 flere Snøfrisk-pakker på en trailer fordi design på produktemballasjen og pakkingen er endret. (Foto: Tine/Bo Mathisen)

Bærekraft skaper konkurransekraft

Synnøve Prytz Berset / 2018-04-10 09:35:57

– De som ikke er med toget nå blir stående igjen på perrongen, sier leder for samfunnsansvar Bjørn Malm i Tine.

Store utslipp fra land som Kina, India og andre land som har hatt en voldsom vekst de siste 20 årene.

– Dette vil påvirke oss alle fremover. Vi bruker i dag cirka halvannen gang det jorden gir oss, det vil si at vi bruker mer enn det som er tilgjengelig. Det er ikke bærekraftig. Vi må begynne å gjøre ting på en annen måte, sier leder for samfunnsansvar Bjørn Malm i Tine.

For å nå togradersmålet, som ble bestemt i Parisavtalen, må det ikke slippes ut mer enn 3000 milliarder tonn CO₂. Vi har allerede brukt 2/3 av disse allerede.

– Når byrden skal fordeles så vil den vestlige verden få tøffere klimakrav enn mange andre land, fordi vi allerede har sluppet ut masse. Da må man finne ut hvilke sektorer som må ta tak, sier Malm.

Tre områder

I Tine jobber de med bærekraft i forhold til tre definerte områder: Balanse, nærhet og ressurser.

– Vi kan gjøre noe med hva vi spiser, det er også bærekraft. Vi spiser for mye. Får vi til en mer rettferdig fordeling vil matsikkerheten være tilstrekkelig, sier Malm.

Nærhet handler om å vise hvilke tradisjoner og lokale verdiskapninger Tine står for.

– De tingene er viktig i forhold til utenlands konkurranse. Folkesjelen.

Når det gjelder ressurser er det viktig at disse utnyttes optimalt; fossilt skal ut og fornybart inn.

Har mange oppgaver

Emballasje er en stor del av avtrykket knyttet til Tines virksomhet. De har 1300 varelinjer og 29 000 tonn emballasje. Et tiltak er å få inn større emballasje og selge i bulkvare.

– Emballasjebruken har gått litt ned, men går nå litt opp igjen. Da jeg begynte i Tine tenkte jeg at emballasjen skal hvert fall kuttes ned på. Men jeg skjønte raskt at det er litt mer komplisert, sier Malm.

Emballasjen har så mange oppgaver: Salgsutløsende, produksjon, logistikk og transport, bevare maten, miljø.

– Vi må ha god og spennende emballasje til forbruker. Og ikke minst emballasje som passer inn i produksjon, logistikk og transport. Mindre luft er viktig, sier Malm, og understreker at emballasjen må bevare produktet hele verdikjeden.

– Der har vi en del gode emballasjeløsninger; for eksempel emballasjen til Jarlsberg-ostene, som lett kan åpnes og lukkes slik at innholdet bevares.

Forsøpling og utslipp

Når det gjelder emballasjens miljøpåvirkning er det ifølge Malm kjempeviktig at returordningene hele tiden oppgraderes.

– Returordningene er gode men bør bli enda bedre og fleksibel nok til å ta inn nye emballasjematerialer, det er kjempeviktig for å få opp materialgjenvinningsgraden.

Tine jobber også med å ta i bruk bærekraftige materialer der det er mulig.

– Vi bruker biobasert materiale fra sukkerrør. Jeg mener vi må gå via noe som ikke er optimalt for å få noe optimalt.

Emballasjeoptimalisering

Tine jobber kontinuerlig med å redusere mengden emballasje. De har blant annet optimalisert emballasjene til brunost og snøfrisk ved å pakke annerledes.

– Vi må redusere mengden emballasje og finne optimal mengde emballasje for hvert produkt, sier han, og påpeker at de har hatt en spennende reise med biobasert plast.

I 2013 tok Tine i bruk den første korken med biobasert materiale. Nå har de all søtmelk på fornybart.

– I 2018 utvider vi på flere produkter: Biola og appelsinjuice. Vi tester også brunostproduksjon på fornybarplast. Vi jobber mye for å få til dette, sier han avslutningsvis.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse