loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
MATSVINNMERKING: Matbransjen har nå valgt en felles ordlyd ved bruk av supplerende holdbarhetsmerking på "best før"-merkede matvarer. (Illustrasjonsfoto: Tine)

"Best før, ofte god etter"

/ 2018-02-06 09:01:19

Dette er tilleggsmerkingen store deler av matbransjen nå har blitt enige om å bruke på produktene sine.

Etter en høringsrunde om en felles ordlyd ved bruk av supplerende holdbarhetsmerking blant et bredt utvalg bedrifter, fikk «Best før, ofte god etter» bredest oppslutning.

Et viktig skritt

Forbrukerne står for over 60 prosent av matsvinnet i Norge, og «utgått på dato» er en av hovedårsakene til at vi kaster mat. Supplerende merking gjelder kun for «best før»-merkede matvarer og opplyser om at denne maten ofte kan spises etter utløpsdato. Dette er et tiltak som kan bidra til kunnskapsheving og endret atferd.

– Nå har store deler av matbransjen blitt enig om en felles ordlyd ved bruk av supplerende holdbarhetsmerking på «best før»-merkede matvarer, som er et viktig skritt videre i matsvinnkampen. Etter en høringsrunde blant et bredt utvalg bedrifter, var det ordlyden «Best før, ofte god etter» som fikk bredest oppslutning, sier kommunikasjonssjef i Matvett, Anne Marie Schrøder, i en pressemelding.

Beholder forbrukernes ordlyd

Q-Meieriene velger imidlertid å fortsette med sin etablerte ordlyd.

– Vi i Q-Meieriene beholder den ordlyden forbrukerne har bestemt. Det er viktig for oss at vi fortsetter med deres språk og at vi fremdeles oppfordrer melkedrikkerne til å endre atferd. Det er flott at enda flere vil endre datomerkingen slik at mytene knuses, sier Q-sjef Bent Myrdahl i en pressemelding. Han påpeker at dette beviser at forbrukerne har en reell påvirkningskraft.

Oppfordrer til bruk av sansene

Matbransjen har også bestemt seg for å utvikle et felles symbol med «Se, lukt, smake» for å oppfordre forbrukerne til å bruke sansene på mat som har gått ut på «best før»-dato. Bedriftene kan velge mellom å benytte symbolet direkte på emballasjen eller på nettsider, kampanjer og sosiale medier.

– Generell kunnskapsheving hos forbrukerne er viktig for å skape større trygghet til å stole på egne sanser og avgjørelser når det gjelder matlaging. Her er matbransjen sitt ansvar bevisst og ønsker å bidra til at det kastes mindre mat hjemme på kjøkkenet, sier Schrøder.

Matsvinnarbeid gir resultater

Matvett sin rolle er å bidra til at matbransjen samarbeider om ulike svinnreduserende tiltak, og har blant annet hatt fokus på optimal holdbarhetsmerking i flere år.

– Q-Meieriene og NorgesGruppen har, sammen med flere andre aktører, allerede testet ut ulike varianter av tilleggsmerking på utvalgte produkter. Dette har bidratt til å sette temaet på dagsorden som et matsvinnreduserende tiltak, og erfaringene viser at forbrukerne ser på tilleggsmerking som nyttig, sier Schrøder, og påpeker at supplerende holdbarhetsmerking er frivillig. Det er bedriftenes ansvar å vurdere matkvaliteten for sine produkter og om det er hensiktsmessig å ta i bruk denne merkingen.

Mattilsynet har fått oversendt ordlyden som matbransjen har kommet frem til, og bedriftene vil starte med å merke utvalgte «best før»-produkter med «ofte god etter» i løpet av kort tid.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse