loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
MATREDDERPRIS: En blid gjeng har akkurat delt ut Q Matredderpris til «MiljøMarie» (foran) og utfordret lørdagshandlere utenfor Coop OBS Horisont til å smake på melk som har passert «best før dato». Fra venstre: Mette Nygård Havre, melkesjef i Q Pål Rasmussen, Forbrukersjef i Q Mads Liabø, Q-sjefen Bent Myrdahl, Q-Byråleder Maria Andersen Lindø, Markedsdirektør i Q Kristine Aasheim og melkesmaker Thomas Aasheim. (Foto: Q-meieriene)

Delte ut «Matredderpris»

Synnøve Prytz Berset / 2018-11-08 11:09:01

Lørdag delte Q-Meieriene ut sin første «Q-Matredderpris» til Marie Ophuus, også kalt «MiljøMarie» på sosiale medier.

Matredderprisen er en utmerkelse som Q-meieriene deler ut til organisasjoner, privatpersoner eller andre som gjør det lille ekstra i kampen mot matsvinn hver eneste måned.

Marie fikk prisen fordi hun har tatt kampen mot matsvinn både ved å redde mat på hjemmebane, men også ved at hun tar tak på jobb.

– Vi var den første bedriften i verden som endret datomerkingen på produktene våre slik at folk kunne få et forhold til matsvinn på en helt annen måte. Men vi kan ikke stoppe der og si oss fornøyd, sier Q-sjefen Bent Myrdahl, i en pressemelding.

Ønsker flere nominasjoner

De var også først ut med å implementere «Best før, men ikke dårlig etter» på sine melkekartonger etter en idé fra Mette Nygård Havre. Den gang var hun en vanlig «Q-forbruker» og melkedrikker. Nå har hun startet sitt eget selskap der hun jobber hver dag med kampen mot matsvinn.

Initiativtaker Mette er også invitert med i juryen til den månedlige matredderprisen og nå ønsker hun flere nominasjoner til hvem som fortjener prisen.

– Det er viktig å få frem at vi alle må ta kampen mot matsvinn uansett hvor eller hva man jobber med, sier jurysjefen Mette.

Miljøfestival

På lørdag var Q-sjefen og Nygård Havre til stede under «Grønn festival» i Bergen sammen med Too Good to Go, Smaksverkstedet, Tesla og flere andre som ville ha fokus på bærekraftige løsninger.

På festivalen utfordret Myrdahl folk til å stole på sansene sine og serverte melk som var gått noen dager over datoen.

– De aller fleste sier at de drikker melk etter utgått dato, men vi treffer også mange som rynker på nesen. Da vi forteller de at den er like fin er de skeptiske, men når de først tør å smake så skifter de mening. Datoskrekken ligger i hodene til folk, og her må vi informere bedre for å hindre unødvendig matsvinn, sier Myrdahl.

Matredderdagen

  1. mars neste år inviterer Q-Meieriene til Norges største matredderdag der de ønsker å spre enda mer informasjon om kampen mot matsvinn.

– Dette er en kamp som vi ser engasjerer. Også blant våre egne medarbeidere. Vi hører at folk er stolte av å jobbe i Q fordi vi tar kampen på vegne av forbruker, sier Myrdahl.

At en næringsmiddelbedrift bruker tid og ressurser på å få folk til å bruke opp maten i stedet for å kaste den og kjøpe mer mener han er viktig.

– Vi må skape vekst ved å lage smartere og bedre produkter, ikke ved å oppfordre til sløsing. Alle har et ansvar for miljøet så vi også må starte et sted og ta kampen videre, sier han til slutt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse