loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
INNOVASJONSHJELPER. Siden 2009 har DOGA, her ved administrerende direktør Tor Inge Hjemdal, delt ut 70 millioner kroner til 147 prosjekter. (Foto: DOGA)

Får støtte til å kutte plastkorken

/ 2018-11-12 14:42:24

Emballasjeprodusenten Elopak får innovasjonsstøtte for å erstatte plastkorken på drikkekartongen.

Støtten på 600 000 kroner kommer fra Designdrevet Innovasjonsprogram (DIP), et program som finansieres av Nærings- og fiskeridepartementet og ledes av DOGA i samarbeid med Norges forskningsråd og Innovasjon Norge.

Siden 2009 er det blitt delt ut om lag 70 millioner kroner til 147 prosjekter. Midlene skal sikre at prosjektene tuftes på designmetodikk og systematisk brukermedvirkning.

– Å vektlegge brukernes behov for å fremme innovasjon er viktig for omstillingen av norsk næringsliv. Det er en rekke spennende prosjekter som nå får støtte til å bruke design i innovasjonsprosessen, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), til Pressenytt.

 En markedsdriver

Administrerende direktør i DOGA, Tor Inge Hjemdal, kaller DIP ett av de viktigste innovasjonsprogrammene i regjeringens virkemiddelapparat. I år deles det ut 8,5 millioner kroner til 17 norske innovasjonsprosjekter.

– Helt fra starten for snart ti år siden har Designdrevet innovasjonsprogram vært en markedsdriver for utvikling av pilotprosjekter i en lang rekke bransjer. Ved å bruke designmetodikk og tid i idé- og konseptfasen, øker bedriftene treffsikkerheten sin, samtidig som de minimerer risiko ved innovasjon, forteller Hjemdal.

Søker forbrukerinnsikt

Sammen med Designit skal Elopak se på muligheter for utviklingen av en miljøvennlig åpne/lukke-funksjon for drikkekartonger. De ønsker å minimere bruk av plast ved å se på mulige erstattere for plastkorken.

Et spørsmål som skal utredes er om forbrukere er villige til å betale mer eller ofre litt bekvemmelighet til fordel for en mer miljøvennlig løsning. Innsikten skal brukes for å skape bærekraftige og engasjerende konsepter som er basert på faktiske brukerbehov. Prosjektet mottar 600 000 kroner i DIP-støtte.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse