loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
SAMARBEID: Min Parisavtale er et samarbeid mellom Tine, Storebrand og Ikea. Fra venstre: konsernsjef i Tine, Hanne Refsholt, konsernsjef i Storebrand Odd Arild Grefstad og sjef for bærekraft i Ikea Norge Anders Lennartsson.

Inviterer til grønn folkebevegelse

/ 2018-01-12 15:10:47

Næringslivet og miljøbevegelsen inviterer nordmenn til å signere personlige Parisavtaler.

Regjeringen har vedtatt at Norge skal kutte 40 prosent av våre klimagassutslipp innen 2030. Dette har fått en rekke bedrifter og miljøorganisasjoner til å gå sammen i nettverket Norge203040.

Målsetningen til nettverket er å øke folks klimaengasjement og utfordre selskaper til å levere grønnere varer og tjenester. Som en del av dette lanserer de nå initiativet Min Parisavtale, som innebærer at selskapene selv signerer Parisavtalen.

Vil ta et krafttak

Med tre av Norges største selskaper i spissen, Tine, Ikea og Storebrand, samt WWF Norge og Zero ønsker Norge 203040-koalisjonen å ta et krafttak for å få flere forbrukere til å ta mer bevisste klimavalg.

Forbrukerne har mye makt, ikke bare gjennom stemmeseddelen, men også gjennom varer og tjenester de kjøper eller leier, skrive intitiativtakerne i en pressemelding.

– Jo flere som tar gode klimavalg, jo mer utfordres næringslivet til å tilby grønnere varer og tjenester. Og vi vil utfordres!, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i IKEA Norge.

Klimaløfter og tips

For å signere Min Parisavtale går du inn på minparisavtale.no og velger en av åtte klimaløfter, som «Når jeg sparer, skal jeg spare miljøet», eller «Jeg skal bruke mindre plast». Etter signering vil du motta tips som gjør det enklere å holde avtalen. Din personlige Parisavtale kan deles i sosiale medier for å få dine venner til å engasjere seg til å ta mer bevisste klimavalg.

– Folk flest ønsker å gjøre en innsats for klimaet, men mange er usikre på hva de kan gjøre. Med Min Parisavtale forplikter du deg til å endre atferd på ett område. Det gjør det enklere å holde det ene løftet. Oppleves løftet som overkommelig, senkes også listen for å endre klimaatferd på andre områder, sier Odd Arild Grefstad, Konsernsjef i Storebrand.

Forplikter seg

De tre selskapene Ikea, Storebrand og Tine skal også forplikte seg til målet satt i Parisavtalen om å begrense global oppvarming til under to grader. Selskapene kommer med fem konkrete klimaløfter hver for å redusere eget klimautslipp.

– Det er viktig for oss at vi følger opp dette initiativet gjennom endring av vår egen virksomhet. Alle må bidra om vi skal klare å nå målene satt i Paris for to år siden. Politikerne setter rammene, men næringslivet både kan og vil gå foran fordi vi har utslipp som må reduseres. Vi kan ikke oppfordre til å om å kjøpe og forbruke annerledes om vi ikke tar tak selv, sier Hanne Refsholt, konsernsjef i Tine.

Min Parisavtale støttes av WWF Verdens naturfond og miljøstiftelsen Zero.

– Dette initiativet handler om å skape bevissthet rundt hverdagsvalgene, og senke barrieren for å faktisk gjøre noe. Vi håper det vil synliggjøre et sterkt klimaengasjement som igjen vil legge press både på politikere og næringsliv om å gjøre det lettere for alle å ta grønne valg i hverdagen, sier konstituert generalsekretær Karoline Andaur i WWF Verdens naturfond.

– Jeg tror folk ønsker å bidra til klimaløsninger, og jeg håper Min Parisavtale kan vise at dette ikke er så komplisert. Alle kan være med å gjøre en positiv forskjell, sier leder i miljøstiftelsen Zero, Marius Holm.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse