loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
KLIMANØYTRAL KAFFEFABRIKK: – Miljø skal skape konkurransekraft for oss, sier adm. dir Espen Gjerde i Joh. Johansson. (Illustrasjonsfoto: Joh. Johansson)

Kaffeposer uten fotavtrykk

Synnøve Prytz Berset / 2018-10-26 09:36:17

Joh. Johansson bygger klimanøytral kaffefabrikk for å styrke sin konkurransekraft i et tøft marked.

– Endringene er veldig store nå. Kaffe er big business, sier administrerende direktør Espen Gjerde i Joh. Johansson Kaffe.

De leverer en rekke merkevarer, som Ali og Evergood, og møter stadig mer konkurranse i tøft internasjonalt marked.

– Vi skal ha norske industriarbeidsplasser i fremtiden. Og vi ønsker den nye fabrikken skal gjøre en forskjell, slår Gjerde fast.

Må være lønnsomt

Etter 60 år på Filipstad bygger Joh. Johansson Kaffe nå det de selv hevder skal bli Europas mest moderne og miljøvennlige kaffefabrikk. Den skal stå klar i 2020.

– Dette er en del av NorgesGruppens Miljø- og klimastrategi, forteller administrerende direktør Espen Gjerde i Joh. Johansson Kaffe.

Den egentlige grunnen er ifølge Gjerde at de skal styrke sin konkurransekraft.

– Vi skal produsere enda bedre resultater, men ikke bare for samfunnet, vi skal også tjene penger, sier han og understreker at de er nødt til å få miljøet til å henge sammen med det de klarer å produsere av resultater.

– Da vil miljøsatsingen ha en raskere utviklingsfart.

Skal ikke sette fotavtrykk

Målet om et klimanøytralt kaffeanlegg skal nås gjennom klimanøytral drift av bygget og lavutslippsprosess for kaffeforedling.

– Vår målsetting er at det vi forbruker av CO₂ og energi skal vi kompensere med andre klimatiltak. En kaffepose skal ikke sette noe fotavtrykk. Det høres enkelt ut, men det er utfordrende, sier Gjerde, og legger til:

– Den mest miljøvennlige kvadratmeteren er den vi ikke bygger.

Da de bestemte utformingen på bygget vurderte de både økonomi og CO₂. De bygger 9400 kvadratmeter, og så legger de heller til kvadratmeter etterpå om nødvendig.

– Under planleggingen må du ta på deg den spartanske trøya og spørre: «Trenger jeg virkelig dette».

Klimanøytral drift av bygget skal oppnås gjennom miljøvennlige materialvalg og klimatiltak:

  • Hele fabrikken bygges i tre fremfor stål og betong
  • Lavkarbon solceller fremfor kjøp av strøm
  • Energibrønner og varmegjenvinning
  • Lavkarbon betong og resirkulert stål fremfor tradisjonell betong
  • Lavutslippsprosess for kaffeforedling gjennom miljøvennlig energi
  • Bruk av biogass fremfor propan

 

Gir økonomisk kraft

Planen er at bygget skal oppnå miljøsertifisering «Excellent» i Breeam-Nor, noe som betyr svært strenge krav til byggets miljøegenskaper.

– Det blir ikke enkelt, men vi kjemper hver dag for å få Breeam-poeng slik at vi skal klare dette. Vi skal ha en industribedrift som ikke setter fotavtrykk verken i Norge eller verden, sier Gjerde.

Han understreker viktigheten av at det nye kaffeanlegget gir økonomisk kraft.

– Vi skal konkurrere med de store kaffeaktørene på verdensbasis, og har klokkertro på at hvis norske forbrukere kan kjøpe god kaffe med added values, og få den klimanøytralt produsert, så er jeg sikker på at mange vil foretrekke å kjøpe det produktet.

Men smaken til produktet må likevel komme først.

– Produktet må stå først, så kommer miljøet. Da tror jeg folk kommer til å kjøpe produktene. Miljø skal skape konkurransekraft for oss.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse