loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
MATSVINNKAMPANJE: Gjestene oppmuntres til å ta bærekraftige valg, som å bestille en mindre porsjon hvis de ikke er så sultne. (Foto: Matvett)

Oppmuntres til bærekraftige valg

/ 2018-06-07 08:00:38

Over 1600 serveringssteder er med i KuttMatsvinn2020. Nå inviteres gjestene med på matsvinndugnaden.

Serveringsstedene som er med i KuttMatsvinn 2020 jobber systematisk med å kutte sitt matsvinn, målet er å redusere matsvinnet med 20 prosent innen 2020. Så langt har prosjektet rekruttert over halvparten av hotell- og kantinesektoren i Norge, i tillegg til mange restaurantkjeder, og representerer mer enn 25 000 ansatte.

Nasjonal kampanje

På verdens miljødag, 5. juni, ble det sparket i gang en nasjonal kampanje hvor mange av landets hoteller, kantiner og restauranter henvender seg til gjestene sine. Inspirasjon og små vennlige oppfordringer skal bidra til å heve kunnskapen og redusere gjestenes tallerkensvinn, som representerer cirka en tredel av matsvinnet på spisestedene.

– Verdens miljødag er en fin dag å kickstarte en kampanje som inviterer gjestene med på matsvinndugnaden. Skal vi løse matsvinnfloken er det helt avgjørende med et storstilt samarbeid der flest mulig virksomheter drar lasset sammen, med både ledelsen, de ansatte og gjestene om bord, sier Anne-Grete Haugen i Matvett AS i en pressemelding.

Kampanjen skal synliggjøres ved hjelp av filmsnutter i sosiale medier, skilt på bordene og Goodiebags til gjestenes rester. Menyer med lavt fotavtrykk og innkjøp av annensorterte frukt og grønnsaker er andre tiltak som serveringsstedene tester ut for å sette ekstra fokus på at ressursene må tas bedre vare på.

Kartlegging

Østfoldforskning har i forbindelse med KuttMatsvinn2020 gjennomført en kartlegging som viser at det kastes omtrent 18 000 tonn nyttbar mat fra norske hoteller og kantiner. Årsakene er blant annet overproduksjon og at gjestene forsyner seg mer enn de klarer å spise.

Undersøkelser viser at vi ønsker å ta miljøansvar, men at vi ikke alltid vet hvordan. Tanken bak denne kampanjen er å legge til rette for gode matopplevelser hvor mindre mat går til spille.

– I stedet for å fokusere på hvor mye mat som kastes, skal gjestene oppmuntres til å ta bærekraftige valg, som å bestille en mindre porsjon hvis de ikke er så sultne, velge tilbehør som passer for dem og uoppfordret få tilbud om å få med restene hjem i en Goodiebag, forklarer Haugen.

Hever ambisjonene

Nordic Choice Hotels markerte Verdens miljødag med å signere på KuttMatsvinn2020.

For å få bedre oversikt på hotellene, innfører de nå digitale vekter som måler alt matsvinn. Vektene måler automatisk hva slags mat som kastes, fra hvilket måltid og om matavfallet er fra kjøkken, buffé eller gjestens tallerken.

– Gode data er en forutsetning for å treffe riktige tiltak. Til nå har vi ikke visst nøyaktig hva som kastes, men med disse vektene vil vi ha mye bedre underlag for å treffe bedre tiltak. Det blir bra for miljøet, positivt for gjestene og bra for bunnlinjen. En vinn-vinn-vinn, sier Director of Sustainability i Nordic Choice Hotels, Cathrine Dehli.

I første kvartal av 2018 har de redusert matsvinn med 30 tonn. Mindre tallerken, veiing av matavfall, bruk av snåle frukter og grønnsaker samt donasjoner av restemat er noen av tiltakene som har bidratt til dette resultatet.

– Bransjesamarbeidet “Kutt Matsvinn 2020” gir oss enda større motivasjon til å nå målet om 20 prosent reduksjon innen 2020. Det er også vel så viktig for oss at gjestene syns maten vi serverer er god, sunn og bærekraftig, avslutter Dehli.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse