loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Matsvinn: Nedprising av gårsdagens brød er et av tiltakene Meny har satt i gang for å redusere matsvinn. (Foto: Erik Ruud)

Har reddet 10 000 matporsjoner

/ 2018-06-05 08:00:19

Etter at Meny inngikk samarbeid med Too Good To Go har de reddet tusenvis av matporsjoner fra å bli kastet.

Meny inngikk et samarbeid med Too Good To Go i november i fjor. De har en app som sørger for at forbrukere kan redde overskuddsmat fra å ende som avfall.

Blir revet bort

I første omgang var målet å få 30 Meny-butikker med i ordningen, men allerede nå er over 50 butikker med. Butikkene pakker overskuddsmat i forundringsposer og registrerer dem i appen. Kundene får kjøpt posene billig like før butikken stenger.

Som oftest er det i ferskvareavdelingen at butikkene sitter igjen med overskuddsmat. Så langt i 2018 er 10 000 forundringsposer blitt reddet på denne måten.

– Dette er et strålende tiltak. Posene med dagens godbiter blir revet bort så snart vi har fått lagt dem ut i appen. Folk gjør et skikkelig varp samtidig som de hjelper oss med å hindre matsvinn, sier Meny-sjef Vegard Kjuus i en pressemelding. Ordningen er ifølge Kjus populær både hos kjøpmenn og forbrukere, ikke minst fordi den er så enkel å gjennomføre.

Nedprising og holdningsendringer

Meny har satt seg mål om å redusere matsvinnet med 50 prosent innen 2025. I den forbindelse har de blant annet satt spesielt fokus på «svinn-verstinger»s om frukt, grønt og bakervarer. Så langt i år har de spart 225 000 brød fra å ende som matsvinn ved å selge dem til halv pris dagen derpå. Nær 100 tonn frukt og grønnsaker er så langt reddet ved at de selges enkeltvis i eget tilbudsstativ.

– Tiltakene som fungerer best, er de som gir kundene en merverdi, slik som å sette ned prisen. Så må vi parallelt jobbe med holdningsendringer først og fremst hos oss selv, men også hos kundene, sier Kjuus.

Viktig samfunnsbidrag

Ifølge Matvett kaster vi 355 000 tonn mat i Norge hvert år, hvorav forbrukerne står for 61 prosent, dagligvarebransjen for 18 prosent og matindustrien for 21 prosent.

– Å redusere matsvinn er et av våre viktigste samfunnsbidrag. Det er verken økonomisk, etisk eller miljømessig bærekraftig å kaste spiselig mat, sier Kjuus som understreker at det i første omgang handler om mer presise logistikk- og innkjøpsrutiner. Målet er å sitte igjen med minst mulig matavfall, hvorav 100 prosent går til biogass eller dyrefôr. Eksempelvis henter Bakehuset alt overskudd av brød for levering til bønder.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse