loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
KARTLEGGING: Matsvinn på serveringsstedene må kartlegges om det skal kunne forebygges, konstaterer Anne-Grete Haugen i Matvett. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

Servering samarbeider mot matsvinn

Georg Mathisen / 2017-01-10 11:34:38

Hoteller, kantiner og restauranter over hele landet skal kutte matsvinnet med 20 prosent innen 2020.

Industrien har utrettet en god del i kampen mot matsvinn – som du blant annet kunne lese om i Matindustrien nummer 10 i fjor. Nå er det serveringsnæringen som har dratt igang et nytt prosjekt.

Inviterer bransjen

Scandic, Nordic Choice Hotels, Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) og leverandørene Asko og Unilever har sammen med Norgesgruppen og Matvett har arbeidet frem konseptet «Kutt Matsvinn 2020». Hele serveringsbransjen inviteres nå med.

− Målet er at alle deltagerne skal redusere matsvinnet med 20 prosent de neste tre årene og bidra på veien til å nå FNs bærekraftmål  å halvere matsvinn på verdensbasis, sier Bjørn Stangjordet i Norgesgruppen.

Konkurrenter sammen

Det spesielle denne gangen er at konkurrenter går sammen om felles reduksjonsmål. Matsvinnet skal måles hos hver enkelt, samtidig som det skal bygges opp statistikk på matsvinn fra hotell, restaurant og kantine i Norge.

Den treårige avtalen omfatter også utvikling av felles verktøy for måling og rapportering, opplæring av ansatte og i tillegg felles grafisk profil og kommunikasjonsaktiviteter ut mot gjestene.

Kartlegger for å forebygge

− Systematisk kartlegging av matsvinn på serveringsstedene, fra kjøkkenets produksjon til gjestenes tallerkener, er helt nødvendig for å forebygge matsvinn i verdikjeden. Det gir positiv effekt på bunnlinjen, for miljøet og for samfunnet, sier Anne-Grete Haugen i Matvett.

Et av målene i prosjektet, som løper ut 2019, er å få med så mange aktører som mulig. Fra 2010 til 2015 oppnådde Format-prosjektet en svinnreduksjon på 12 prosent per innbygger i Norge.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse