loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
Q-prisen: Bent Myrdahl, Oskar, Matilde og Mette Nygård Havre mottok Q-prisen for å ha påvirket Q til å ta kampen mot matsvinn (Foto: Q-meieriene)

Sommerkampanje mot matsvinn

/ 2017-06-22 08:00:03

Sommeren er en tid mange kaster mat. Q-meieriene ønsker å fokusere på matsvinn i tiden fremover og starter i dag en kampanje utenfor Oslo S og Jernbanetorget klokken 12.30.

Med ny datomerking, info om matsvinn på melkekartongene og et ferskt samarbeid med blant annet Matvett og Matsentralen i Oslo, vil Q-meieriene å bidra i kampen mot matsvinn.

En av åtte bæreposer kastes

Bare i Norge kaster vi hvert år 355 000 tonn mat til en verdi av minimum 20 milliarder kroner.

– Tallene er ekstreme, sier Q-sjefen Bent Myrdahl i en pressemelding. Han viser til flere rapporter og undersøkelser som Matvett har gjort kjent de siste årene.

– Man får en eurekaopplevelse når man ser dette svart på hvitt. Har du med deg 8 bæreposer med mat fra butikken når du handler, kan du like godt kaste den ene posen med en gang.

Benytter byrommet

Bent Myrdahl, Anne Marie Schrøder fra Matvett og Mette Nygård Havre som driver Facebook-siden Spis opp maten kommer i dag til å benytte byrommet til å informere om hva man kan gjøre for å bekjempe matsvinn.

Mette Nygård Havre fikk i begynnelsen av juni tildelt Q-prisen for å ha påvirket Q-sjefen til å endre datomerkingen på melkekartongene. Der står det når «best før, men ikke dårlig etter».

Q følger nå opp dette med en sommerkartong med melkevettregler fra Matvett, som skal påvirke folk til å se bort fra datoen og heller se, lukte og smake for å avgjøre om melken er drikkelig eller ikke.

Om den ikke er drikkelig, får man også vite hvordan man for eksempel kan benytte melken i matlagingen.

– Det er veldig bra at Q-meieriene velger å bruke melkekartongen til å bevisstgjøre forbrukerne om å bruke sansene på «best før»-merket mat, Sier Anne Marie Schrøder i Matvett. -Utgått på dato er en av hovedårsakene til matsvinn i hele verdikjeden, og derfor er det så viktig å fokusere på dette på så mange flater som mulig.

Vilje til endring

Mette Nygård Havre synes det er fint å være med Q-Meieriene på arrangementet i Oslo der matsvinn står på agendaen.

– Det er strålende at de i samarbeid med Matvett bruker flatene på sommerkartongen til å gi kundene gode tips til restemat. Dette bør andre produsenter følge etter, sier den engasjerte matsvinnforkjemperen.

– At Q-Meieriene hører på oss forbrukere og tar matsvinn på alvor engasjerer oss videre i kampen. Endret datomerking er et skritt i retning av at meierikundene bedre forstår at melken kan brukes både før og etter dato, sier hun.

Gjennom sin egen folkebevegelse ser hun et stort engasjement for reduksjon av matsvinn i hele Norge.

– Jeg ser også et informasjonsbehov og en vilje til endring når folk skjønner at de må bruke sansene og ikke bry seg så mye om datomerking, sier Nygård Havre.

Et betydelig samfunnsansvar

Alle som går forbi Oslo S i dag får muligheten til å få produkter, lære mer om matsvinn, teste smak- og luktesansen og gi sin støtte til kampen mot matsvinn.

– Vi som næring har et stort ansvar å ta. Både i produksjonen og i å tilby smartere løsninger for forbrukerne. Mange oppgir at de kaster melk, yoghurt og rømme hver eneste uke, så vi kan definitivt bli flinkere til å lære vekk den kunnskapen vi har om produktene, sier Myrdahl.

Selv om statistikken er dyster, tyder mye på at vi er på rett vei i Norge. Matsvinnet er redusert med 12 % de siste årene, men Q-sjefen ønsker å bidra til en enda større nedgang i årene som kommer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse