loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
NESTE ÅR: I 2017 kommer de første Asko-bilene som går på selvprodusert hydrogen.

Asko lager hydrogen til bilene sine

Georg Mathisen / 2016-04-25 08:54:21

Neste år skal den første Asko-bilen drevet av egenprodusert hydrogen, levere mat til norske butikker.

Grossistselskapet har vedtatt å starte hydrogenproduksjon til eget bruk. Asko satser på elektriske og hydrogendrevne biler. I år kommer landets tre første elektriske lastebiler, og neste år altså hydrogendrevne biler. Målet er helt utslippsfri distribusjon av matvarer, skriver Asko i en pressemelding.

Langdistanse

Asko mener at hydrogenteknologi har et stort potensial som nullutslippsalternativ for lastebiler på lengre distanser, mens elektriske lastebiler er bedre rundt byene.

Hydrogenet til bilene skal produseres fra solceller på taket til Asko-lageret i Trondheim og lagres i en egen tank på anlegget. I første omgang er det snakk om et pilotprosjekt i samarbeid med Sintef, på fire hydrogenbiler og ti trucker for intern logistikk.

Enova støtter investeringene med 19,6 millioner kroner.

Fornybart i hele flåten

– Hydrogen er sammen med elektrisitet fremtiden når det gjelder drivstoff. Innen få år er målet å ha realisert vår ambisjon om fornybart drivstoff i hele bilflåten, sier styreleder Torbjørn Johannson i Asko og administrerende direktør Jørn Arvid Endresen i Asko Midt-Norge.

– Asko er blant de ledende i miljøarbeidet innen landtransport i Norge, og viser nok en gang at de er langt fremme på uttesting og innfasing av ny og miljøvennlig teknologi. Hydrogen er et svært interessant alternativ til fossilt drivstoff i landtransport, spesielt for busser og lastebiler som kjører over lengre distanser, hvor batteridrift er mindre hensiktsmessig, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova i pressemeldingen.

– Viktig på sikt

Hun tror prosjektet kan bli meget viktig på lang sikt.

– Det er i dag begrenset kunnskap om hvordan hydrogendrevne lastebiler vil fungere under ekte og tøffe norske forhold. Dette prosjektet vil bidra til å bygge den kunnskapen. Lykkes dette prosjektet, vil det derfor åpne muligheter for å ta i bruk mer hydrogen i landtransporten, sier Kvam.

Asko har 600 lastebiler på veiene over hele landet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse