loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
GRØNNE KUNDER: Tor Erik Aag (innfelt) forteller om 65 prosent høyere frukt- og grøntandel enn i gjennomsnittsbutikken.

Handler sunnere mat på nett

Georg Mathisen / 2016-05-26 16:59:25

De som kjøper mat på nett, handler sunnere, ifølge nettbutikkene.

– Vi har en frukt- og grøntandel på 15,8 prosent. Gjennomsnittet i handelen er 9,6, fortalte kommersiell direktør Tor Erik Aag i Kolonial.nå på Måltidsglede-konferansen på Sola tidligere i år.

Det var konferansen der helseminister Bent Høie presenterte tallene som viser at Norge kunne spart 154 milliarder kroner i året om alle hadde fulgt kostoholdsrådene.

Mer fisk, mindre røyk

Aag fortalte ellers om en andel fisk i nettbutikken på 3,4 prosent, mot 1,2 prosent i fysiske butikker. Sigaretter, derimot, ligger på 0,7 prosent – en femtedel av andelen i handelen ellers. Også sjokolade selger langt mindre i nettbutikkene.

Nå forteller Aftenposten om lignende tall hos Marked.no. Men netthandelskundene er foreløpig ikke representative for den norske dagligvarekunden: De holder til i de største byene, de har dårlig tid, de arbeider lengre dager og de tjener mer enn gjennomsnittet, sier partner Erik Fagerlid i PA Consulting til avisen.

Annen kjøpssituasjon

Tor Erik Aag forklarer forskjellene med selve kjøpssituasjonen:

– Det er forskjell på å sitte god og mett en søndagskveld og planlegge hele uken, mot å frese rundt på Rema halv fem på torsdag, sulten og opptatt av å rekke trening mens ungene ikke er i godt humør. Da ender du opp med en annen handlekurv, sier han.

Impulskjøp

Analytikerne tror likevel ikke at forskjellene vil fortsette å være like store, og at de fysiske butikkene vil være alene om å friste til impulskjøp:

– De beste aktørene innen netthandel vil sørge for at det blir mer impulskjøp. Kjøper du for eksempel pølser, så kan det komme opp forslag om å kjøpe ketchup, sennep, pølsebrød, lomper og brus. Over tid blir det mer impulskjøp også i Norge, spår Erik Fagerlid i Aftenposten.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse