loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
annonse
FØLELSER: Norsk flagg kan for mange spille på følelser og være avgjørende i kjøpsøyeblikket, sier Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet til VG. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock)

Tar industrien for norske flagg

Georg Mathisen / 2016-05-29 22:34:43

VG tar fatt industrien for å bruke norske flagg på maten selv om ikke alle råvarene er norske.

«Nyt Norge-merket er det eneste offisielle merket som garanterer forbrukerne norsk mat.»

Det kunne stått i en annonse, men sitatet er hentet fra en to siders reportasje i søndagens VG. Avisen forteller om norske flagg og nasjonale fargestriper som et ledd i markedsføringen av norsk mat.

– Lite verdt

– Å spille på folks følelser og uvitenhet er det billigste trikset innen markedsføring. 17.mai flommer vi over av flaggelementer i alle varianter til ære for Grunnloven. På matvarer er dessverre det norske flagget lite verdt, sier administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk til VG.

Avisen peker på Hattings «Grove rundstykker – Norske favoritter» uten norske råvarer, og viser frem flere produkter med norske farger uten at det kan garanteres at alle ingrediensene er norske hele året.

– Følelser

– Vi benytter norske havregryn og norsk flagg så lenge det er norske råvarer på markedet. Om vi ikke har norsk råvare til å produsere med, vil vi ikke ha norsk flagg på posen, sier Pål Rasmussen hos Lantmannen Cerealia til VG om Axa Lettkokte havregryn.

Forbrukerrådet mener at flagget kan spille på følelser og være avgjørende i kjøpsøyeblikket.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse
annonse
annonse
annonse
annonse