loading
attention
Du har tastet feil kode Kontakt kundeservice »
Glemt koden Abonner på magasinet
VELLYKKET ORDNING: Smilefjesordningen til Mattilsynet startet 1. januar 2016. Så langt er over 20 000 tilsyn gjennomført på kafeer og restauranter. (Foto: Mattilsynet)

Bedre hygiene med smilefjesordning

/ 2018-02-08 09:27:21

Evaluering etter nærmere 20 000 tilsyn viser at stadig flere serveringssteder får smilefjes ved første tilsyn.

Mattilsynets smilefjesordningen startet 1. januar 2016. Omkring 7500 serveringssteder, stort sett kafeer og restauranter, er med i ordningen.

Under et uanmeldt tilsyn blir serveringsstedet tildelt et av tre symboler: smilefjes, strekmunn eller sur munn. En smilefjesrapport skal henge godt synlig for gjester av serveringsstedet, og er et uttrykk for hvordan mattryggheten er ivaretatt ved serveringsstedet.

– Stadig flere serveringssteder får smilefjes ved første tilsyn, og brukerundersøkelser viser at ordningen er godt mottatt og likt av både serveringsbransjen og publikum, melder Mattilsynet.

Etter tre runder har antall serveringssteder som fikk smilefjes ved første gangs tilsyn på landsbasis økt fra 68 prosent i første runde til 79 prosent i tredje runde. Samtidig er antallet som fikk strekmunn redusert fra 30 til 20 prosent, og serveringssteder som fikk sur munn er nå bare 1 prosent.

Best resultat i Midt-Norge

Utviklingen går rett vei i hele landet, men det er likevel store forskjeller fra landsgjennomsnittet til de forskjellige regionene.

I Stor-Oslo fikk 65 prosent smilefjes etter tredje runde, 33 prosent strekmunn, og tre prosent sur munn. Etter første runde var tallene henholdsvis 53 prosent, 43 prosent og fem prosent.

De beste resultatene finner vi i Midt-Norge hvor 88 prosent fikk smilefjes, 11 prosent strekmunn og under én prosent sur munn etter tredje runde med smilefjestilsyn. En trolig årsak til de gode tallene i Midt Norge er at regionen har testet smilefjesordningen som pilot siden 2007.

Flest feil med allergenmerking

Til tross for at mattryggheten ivaretas stadig bedre, finner Mattilsynet fortsatt forhold som må følges opp før smilefjeset er på plast.

Flest brudd finner inspektørene på krav om merking av allergener på menyer og lignende. I første runde fikk hele 59 prosent anmerkning på dette.

Etter tredje runde har tallet sunket til 30 prosent. Etter allergimerking følger anmerkninger på hygienisk standard på lokaler og utstyr, rutiner for internkontroll, håndvask, samt brudd i kjølekjeden.

– Smilefjesordningen er en suksess, både for serveringsbransjen og for Mattilsynet. Bransjen har i disse to årene vist et vesentlig løft når det gjelder generell hygiene og forståelsen av regelverket. Dette er gode nyheter for det enkelte serveringssted det er bra for publikum som nå får mer informasjon, og det er bra for mattryggheten, sier Karina Kaupang, fungerende direktør for avdeling Mat i Mattilsynet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

ABONNER på magasinet
annonse
Tilgangskode



annonse
annonse